اصول طراحی بسته بندی محصول و طراحی خط تیغ بسته بندی

turned_in_notدسته‌بندی: مقالات آموزشی فتوشاپ
لینک کوتاه این صفحه: https://compressco.net/?p=23744

۴۰٪ تخفیف نوروزی تمامی دوره های صفر تا ۱۰۰ فتوشاپ

فقط تا ۱۳ فروردین می‌توانید از این تخفیف بی‌نظیر استفاده کنید تخفیف‌ها روی دوره‌ها لحاظ شده و نیازی به کد تخفیف نیست:
        
نمایش دوره‌ها

ویدیو‌های سایت پخش نمیشن؟ لطفا ( V . P . N ) خود را خاموش کنید؛ اگر مشکل حل نشد به پشتیبان پیام دهید.

اصول طراحی بسته بندی محصول و طراحی خط تیغ بسته بندی

بسته بندی جهان را منظم نگه می دارد. پس بسته بندی محصول چیست؟ طراحی بسته بندی محصول به ایجاد نمای بیرونی یک محصول اشاره دارد. این شامل انتخاب در مواد و فرم و همچنین گرافیک، رنگ و فونت است که در بسته بندی، یک جعبه، یک قوطی، یک بطری یا هر نوع ظرف استفاده می شود. همه این جزئیات به ما کمک می کند تا بفهمیم محصول بسته شده برای چیست، چگونه باید از آن استفاده کرد، چه کسی باید از آن استفاده کند، و شاید مهمتر از همه اینکه آیا باید محصولی را بخریم یا نه.

ویدیوی بسته بندی محصول:

 

نکات مهم قبل از شروع طراحی بسته بندی:

قبل از شروع طراحی بسته بندی یک محصول، سه سوال وجود دارد که باید پاسخ آنها را داشته باشید:

  1. محصول چیست؟
  2. چه کسی محصول را می خرد؟
  3. مردم چگونه محصول را خریداری می کنند؟

بیایید کمی عمیق تر به این موارد نگاه کنیم:

  1. محصول چیست؟

چه چیزی می فروشید؟ ابعاد آن چقدراست؟ محصول از چه موادی ساخته شده است؟ آیا ظریف است؟

این سوالات به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا الزامات لجستیکی برای بسته بندی محصول شما وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، یک محصول ظریف به بسته بندی مطمئن تری نیاز دارد. از طرف دیگر، چیزی که دارای ابعاد بزرگ یا ابعاد عجیب و غریب است، ممکن است به یک بسته بندی سفارشی نیاز داشته باشد.

  1. چه کسی محصول را خریداری می کند؟

آیا این محصول قرار است توسط مردان، زنان یا هر دو استفاده شود؟ برای کودکان است یا بزرگسالان؟ آیا برای افرادی که طرفدار محیط زیست هستند طراحی شده است؟

بسته بندی یک محصول باید برای مصرف کننده آن ایده آل و جذاب باشد. قبل از شروع فرآیند طراحی، مهم است که بدانید آن مصرف کننده کیست. بسته بندی محصولات برای افراد مسن، ممکن است به متن بزرگتری نیاز داشته باشند. از طرف دیگر، اقلامی که برای مشتری مرفه طراحی شده اند، باید موادی را در نظر بگیرند که احساس لوکس بودن را ایجاد کنند.

  1. مردم چگونه محصول را خریداری می کنند؟

آیا آنها آن را از سوپرمارکت می خرند؟ یک بوتیک کوچک؟ خرید آنلاین ؟

اگر محصول قرار است به صورت آنلاین فروخته و ارسال شود، باید در مورد بسته بندی متفاوت تری فکر کنید ، زیرا این محصول قرار نیست در قفسه های فروشگاه بزرگ برای فروش ارسال شود. اقلامی که به صورت آنلاین فروخته می‌شوند، احتمالاً نباید فضای اضافی زیادی داشته باشند زیرا باعث می شود محصول در پروسه ارسال و جابه جایی ، زیاد تکان بخورد یا خم شود و حال آن محصولاتی که در یک قفسه بوتیک قرار دارند، باید چشم خریدار را به خود جلب کند.

پاسخ های خود را جمع آوری کردید؟ خوب این پاسخ ها شما را برای گرفتن تمام تصمیمات دیگر در فرآیند طراحی بسته بندی راهنمایی می کنند.

جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای طراحی بسته بندی محصول:

  • برند

اگر بسته بندی شما نیاز دارد که زیبایی برند خاصی را نشان دهد، مطمئن شوید که اطلاعات زیر را قبل از شروع جمع آوری کرده اید:

  • رنگ

اطمینان حاص کنید که رنگ های مناسبی را براساس فعالیت آن کسب و کار انتخاب کرده اید، زیرا همانطور که در مقاله تئوری رنگ در طراحی گرافیک اشاره کرده ایم، هر رنگ دارای معانی خاص و ویژه خود است.

  • فونت ها

    اطمینان حاصل کنید که فونت های مناسب و دستورالعمل های استفاده خاص (مانند هسته یا وزن) را دارید.

  • لوگو

    اگر نیاز به قرار دادن لوگو روی بسته دارید، مطمئن شوید که فایل وکتوری در دسترس دارید.

محتوایی که باید روی بسته بندی قرار گیرد:

این چیزی است که برای محصول خاص شما بسیار منحصر به فرد خواهد بود، اما باید مطمئن شوید که قبل از شروع طراحی، همه چیز را مرتب کرده اید. توجه داشته باشید که بسته به صنعت شما، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به دلایل قانونی لازم باشد تا روی بسته بندی قرار داده شود، مانند موارد  ذیل:

  • کپی مکتوب

این می تواند شامل هر چیزی از نام محصول شما گرفته تا توضیحات و کلماتی باشد که کسی را به خرید ترغیب می کند.

  • تصویرسازی

آیا می خواهید عکسی را روی بسته بندی خود قرار دهید؟ قبل از شروع فرآیند طراحی باید آن ها را آماده داشته باشید.

  • اطلاعات الزامی

بسته به محصول/صنعت خود، ممکن است از شما خواسته شود که بارکد، اطلاعات تغذیه، علائم مرتبط و غیره را وارد کنید.

اطلاع از اینکه کدام محتوای موقتی است:

برخی از محصولات ، مانند مواد غذایی یا لوازم آرایشی که دارای اطلاعات اضافی هستند مانند تاریخ انقضا یا شماره دسته و باید در دسته‌های مختلف محصولات قرار داده شوند. احتمالاً نمی‌خواهید این اطلاعات را مستقیماً روی بسته ‌بندی محصول برای چاپ قرار دهید، زیرا این اطلاعات مرتباً در حال تغییر است، پس باید مطمئن شوید که این اطلاعات موقتی در فضایی درست قرارگرفته تا یک برچسب یا تمبر در تاریخ بعدی برروی آن درج شود.

کسب اطلاعات درمورد کلیه سبک های بسته بندی مورد علاقه خود:

این ایده خوبی است که قبل از شروع فرآیند طراحی، کمی تحقیق در مورد سبک انجام دهید. شروع به جمع آوری بسته بندی هایی کنید که دوست دارید. وقتی در فروشگاه هستید و از بسته بندی یک محصول خوشتان می آید سریع از آن عکس بگیرید و یا اگر در اینترنت بسته بندی محصولی را پسندید آن را برای ایده اولیه طراحی در گرافیک ذخیره کنید.

فرآیند طراحی بسته بندی در 6 مرحله:

 

هنگامی که همه این اطلاعات را جمع آوری کردید، بالاخره نوبت به بخش سرگرم کننده می رسد: فرآیند طراحی بسته بندی محصول. به یاد داشته باشید که چگونه می خواهید طراحی بسته بندی شما داستانی را بیان کند؟ انتخاب هایی که در فرآیند طراحی انجام می دهید همان چیزی است که به شما کمک می کند آن داستان را بیان کنید.

  1. لایه های مختلف بسته بندی را درک کنید

دو لایه بسته بندی محصول وجود دارد: بسته بندی بیرونی، بسته بندی داخلی .ممکن است محصول شما به یک یا هر دو مورد از این موارد نیاز داشته باشد.

  • بسته بندی بیرونی محصول اولین چیزی است که مشتری قرار است ببیند. این چیزی است که محصول شما را از سایرمحصولات متمایز می کند. این می تواند شامل جعبه ای باشد که محصول در آن قرار بگیرد یا کیسه خرید کالایی که در فروشگاه وجود دارد.
  • بسته بندی داخلی محصول چیزی است که محصول شما را به طور ایمن در بسته بندی بیرونی قرار می دهد. این ممکن است بسته بندی بادام زمینی یا دستمال کاغذی باشد که مانع از تکان خوردن یا ساییده شدن آن کالا می شود
  1. نوع بسته بندی مناسب را انتخاب کنید

بسته بندی های مختلفی برای محصول شما وجود دارد و در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب نوع بسته بندی مناسب برای محصول خود به آنها فکر کنید:

  • محصول

همه چیز همیشه به این برمی گردد! اگر محصولی که برای آن قصد طراحی بسته بندی را دارید از جنس مایع است، شاید فکر کنید که این گزینه ای است که طراحی شما را محدود می کند. بطور مثال می توان به طراحی بسته بندی آبمیوه اشاره کرد که همه ما می دانیم طرح های مختلفی برای هر برند وجود دارد.

  • رقابت

     آیا بقیه موارد کنسروی مانند سوپ را در قوطی می ریزند؟ اما شما می خواهید برای بسته بندی محصول کنسروی خود از بسته بندی به جز قوطی استفاده کنید تا شما را از سایر رقبا متمایز کند اما از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان کنسرو، به این عادت کرده اند که محصولات کنسروی میبایست در قوطی قرار داشته باشند. پس قبل از انجام طراحی متمایزی به این مثال ذکر شده توجه داشته باشید زیرا برای متمایز بودن ، همیشه نیازی به چنین تغییراتی نیست.

طراحی بسته بندی محصول

  1. چاپ طرح بسته بندی

چاپ بسته بندی محصولات، فرآیندی نیست که شما تا پایان طراحی بتوانید آن را انجام دهید. اما قبل از رسیدن به آن مرحله باید در مورد آن فکر کنید و چک لیست قبل از چاپ را حتما تکمیل کنید.

چند چیز که می خواهید در مورد آنها بپرسید:

     الزامات فرمت فایل

     چاپگر به یک فایل برداری نیاز دارد. آیا باید فایل لایه ای باشد؟ آیا باید خطوط برش را وارد کنید یا نه؟ طراح شما باید یک فایل Adobe Illustrator (.ai)، فتوشاپ psd، PDF یا EPS برای چاپ آماده کرده باشد.

     مُد های رنگی

یکی از مهمترین گزینه هایی که باید قبل از ارسال فایل به چاپخانه حتما چک کنید ، مُد رنگی طرحتان است و باید ابتدا اطلاعاتی را در مورد مُدرنگی RGB  وCMYK بدست بیاورید و بخوبی متوجه شوید که چرا باید برای فرآیند چاپ از مُد رنگی CMYK استفاده شود.

4. چاپ دیجیتال یا چاپ افست

گروه کمپرس برای عزیزانی که به صورت حرفه ای در زمینه گرافیک مشغول به فعالیت هستند، پکیج های بسیار متفاوتی را به صورت پروژه محور تهیه و تولید کرده است. اگر قصد دارید که به صورت تخصصی در زمینه چاپ به فعالیت بپردازید با خرید پکیج آموزش چاپ افست مخصوص طراحان گرافیک سطح مهارت خود را افزایش دهید ، مطالب دوره چاپ افست برای طراحان گرافیک به گونه ای ارائه شده اند که برای کلیه سطوح ( مبتدی تا پیشرفته ) قابل درک و یادگیری باشد. از سایر پکیج های پروژه محور گروه کمپرس می توان به موارد ذیل اشاره نمود: آموزش طراحی فتومونتاژ ، آموزش طراحی کارت ویزیت و ست اداری که یکی از پر فروشترین پکیج ها، به دلیل بازار کار خوب در این زمینه بوده است، زیرا هر شرکت و کسب و کاری برای معرفی و بازاریابی خود قطعا نیاز به طراحی کارت ویزیت و ست اداری، و همچنین طراحی لوگو و وب سایت دارد ، پس اگر به دنبال کسب درآمد سریع از راه فتوشاپ هستید ما خرید پکیچ طراحی لوگو و وب سایت و طراحی ست اداری و کارت ویزیت را به شما پیشنهاد می دهیم. در دوره آموزش طراحی کارت ویزیت و ست اداری،بیش از 20 پروژه آموزشی مختلف به شما عزیزان آموزش داده می شود و نحوه حتی به شما عزیزان در نحوه یافتن ایده اولیه برای طراحی گرافیک نیز کمک می کند.

  1. طراحی بسته بندی را ارزیابی کنید

شما ایده های طراحی عالی دارید! در اینجا نکاتی وجود دارد که باید به آنها فکر کنید:

    آیا مشخص است که محصول شما چیست؟

وقتی به بسته بندی نگاه می کنید، مشخص است که محصول چه کاری انجام می دهد و برای چه کسی مناسب است؟ خریداران فقط برای چیزهایی که می توانند درک کنند پول خرج می کنند.

آیا بسته بندی نمایانگر صادقانه محصول شماست؟

یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که محصول خود را به اشتباه در بسته بندی خود معرفی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر عکسی که روی بسته بندی قرار می دهید دقیقا با عکس واقعی محصول مطابقت دارد. این درست است که باید بهترین عکس از محص.ل را روی طراحی بسته بندی محصول به نمایش بگذارید، اما اگر تصویری از کلوچه های پر از کشمش را نشان دهید ولی  در واقعیت فقط 1 کشمش در هر یک از کلوچه های شما وجود داشته باشد، مشتری احساس می کند فریب خورده است. یا اگر شما برای یک بستنی عروسکی ، طرحی را طراحی کرده اید ولی زمانی که خریدار، درب آن بسته بندی را باز می کند با هرشکلی به جز عروسک مواجه می شود.

    طرح بسته بندی محصول در حالت سه بعدی چگونه خواهد بود؟

یک طراح خوب باید یک موکاپ از طرح بسته بندی آماده چاپ ارائه دهد. گاهی اوقات یک تصویر زمانی که صاف است عالی به نظر می رسد، اما در هنگام ساخت وحشتناک به نظر می رسد و در اینجا به اهمیت کاربرد موکاپ در فتوشاپ پی بردیم. برای دستیابی به ده ها فایل لایه باز موکاپ می توانید به بخش طرح های لایه باز فتوشاپ مراجعه کنید.

    این بسته در قفسه فروشگاه ها چگونه به نظر خواهد رسید؟

    چه مقدار از بسته بندی محصول در قفسه فروشگاه قابل مشاهده خواهد بود؟ هنگامی که محصولات در کنار یکدیگر ردیف می شوند، معمولاً فقط می توانید یک چهره  از طرح بسته بندی محصول را نمایش دهند پس مطمئن شوید که مهمترین اطلاعات محصول در جلو و مرکز طرح بسته بندی قرار دارد. به یک یا چند فروشگاه بروید که محصول شما در آن فروخته می شود و مشخص کنید که محصول شما در کجا قرار می گیرد. آیا اکثر محصولات یک رنگ هستند؟ چگونه بسته محصول خود را نسب به سایر رقبا متمایز کنید؟

  1. جمع آوری بازخورد

قبل از اینکه 100٪ در مورد طراحی بسته بندی خود تصمیم بگیرید، از سایر افرادی که هرگز نام محصول شما را نشنیده اند یا از آن استفاده نکرده اند نظرسنجی کنید. از آنها بپرسید:

  •    به نظر شما این محصول چه کاری انجام می دهد؟
  •     به نظر شما چه کسی قرار است این محصول را بخرد؟
  •     یک پیام کلیدی که وقتی به این بسته بندی نگاه می کنید چیست؟

پاسخ آنها به این سؤالات به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا طرح بسته بندی با آنچه که شما می خواهید ارتباط برقرار می کند یا خیر. اگر اینطور نیست، طرح بسته بندی را تغییر دهید.

خط تیغ در طراحی بسته بندی چیست؟

خط تیغ در بسته بندی محصول

خط تیغ دربسته بندی محصول چیست؟ این یک نمایش دوبعدی از ساختار بسته بندی سه بعدی است که به عنوان طرح اولیه یا الگویی برای اعمال آثار هنری و ساخت استفاده می شود. خود خط تیغ معمولاً روی محصول نهایی چاپ نمی‌شود، فقط طرح‌بندی صحیح و راهنمای ساخت را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، جایی که می توانید خطوط را برش دهید، چین ها را قرار دهید یا بسته بندی خود را به هم بچسبانید.

چه کسی Dieline را ایجاد می کند؟

Dielines معمولا توسط طراحان بسته بندی ایجاد می شوند. Dielines در بسیاری از انواع بسته بندی استفاده می شود، نه فقط در جعبه ها. از پوشه های ساده با جیب گرفته تا بسته بندی های پیچیده، دیلاین ها امکان برش و تا زدن را برای ایجاد محصول نهایی فراهم می کنند.

انواع خطوط در Dieline

Dielines از سه نوع خط تشکیل شده است:

  1. یک خط نقطه چین
  2. یک خط برش
  3. یک خط تاشو

هنگامی که طرح بسته بندی شما به چاپ می رسد، این خطوط تیغ یا Dielines دستگاه را به سمت انجام برش ها و عملکردهای مناسب هدایت می کند تا بسته بندی بتواند تا شود و سپس اطلاعاتی که چاپگر دریافت می‌کند، خطوط سوراخ و خطوط برش در لایه‌های مختلف و به صورت رنگ‌های متفاوت ظاهر می‌شوند و این به چاپگر اجازه می دهد تا بداند چه چیزی را باید برش دهد و چه چیزی را باید جداگانه تا کند. این فرآیندهای خاص در یک زمان اتفاق نمی‌افتند، اما چاپگر از فرآیند اجرا در یک مرحله و برش در مرحله دیگر مراقبت می‌کند.

چگونه دیلاین یا خط تیغ برای بسته بندی محصولات طراحی کنیم:

اگر ایده ای برای طراحی یک نوع بسته بندی منحصر به فرد در ذهن دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانید خط تیغ یا خط برش را برای طرح بسته بندی خود ایجاد کنید. برای افراد تازه کار،طراحی خط برش بسته بندی محصول کمی چالش برانگیز است، اما برای شروع، می‌توانید جعبه یا بسته‌ای را پیدا کنید که شبیه آن چیزی باشد که می‌خواهید. بسته بندی محصول را از نواحی چسب خورده باز کنید سپس بسته بندی را صاف و اندازه بگیرید. اندازه‌گیری‌هایی که انجام می‌دهید اولین گام برای ایجاد خط‌های تیغ خواهد بود. هرگز ایده بدی نیست که نمونه ای از نحوه ظاهر بسته بندی نهایی خود را برای شرکتی که بسته بندی را چاپ می کند ارسال کنید. به بسته بندی صاف نگاه کنید و متوجه خواهید شد که علامت های مختلف برش در کدام قسمت ها قرار دارند.

طراحی بسته بندی محصول

هنگامی که اندازه گیری های خود را انجام دادید، زمان آن است که به سمت طراحی حرکت کنید. چاپگرها اغلب از نرم افزارهای طراحی گرافیکی مانند Adobe Illustrator برای ایجاد خطوط خود استفاده می کنند، اما چندین ابزار وجود دارد که کار را به خوبی انجام می دهند و همه آنها به تنهایی قدرتمند هستند. بدیهی است که اگر تجربه قبلی با یک ابزار طراحی گرافیکی خاص مانند این دارید، می توانید از ابزاری که ترجیح می دهید استفاده کنید.

استفاده از Adobe Illustrator برای ایجاد خط تیغ بسته بندی:

طراحی بسته بندی با ایلوستریتور

اگر از Adobe Illustrator برای طراحی خط تیغ بسته بندی محصول استفاده می‌کنید، بدون توجه به نرم‌افزار طراحی که برای ایجاد اثر هنری استفاده کرده‌اید، چند مرحله وجود دارد که برای تنظیم صحیح خطوط خود باید انجام دهید. اگر از ابزار طراحی گرافیک دیگری مانند InDesign برای ایجاد آثار هنری خود استفاده کرده اید، می توانید به سادگی آن را به عنوان یک فایل PDF ذخیره کنید تا در Illustrator باز شود.

از آنجا، باید مطمئن شوید که حالت رنگ سند روی CMYK تنظیم شده است. برای این کار به File > Document > Color Mode > CMYK بروید. کارکرد اصلی رنگ‌های CMYK موارد چاپی هستند، زیرا برخلاف رنگ‌های RGB که بیشتر در دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌شوند، روشنایی کمتری دارند. استفاده از این مدل رنگی رایج ترین نوع در چاپ است و بهتر است که طرح های تبلیغاتی و چاپی خود را به صورت تمام رنگی چاپ کنید. CMYK یک استاندارد صنعتی برای چاپ است، زیرا در این سیستم رنگی تمامیه فضای رنگ و زیرلایه های آن با علم و دانش رنگی جهت چاپ تنظیم و تولید شده است. جوهر روی کاغذ باید از فضای رنگی CMYK استفاده کند تا با ایجاد تعداد نامحدود سایه های رنگ، به نتایج بهینه دست یابد.

ما به شما توصیه می کنیم که اگر در زمینه چاپ تجربه ای ندارید حتما با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید، قبل از اینکه متحمل پرداخت خسارت به کارفرما یا سرمایه گذار خود شوید. گروه کمپرس درباره چاپ افست ، یک پکیج کامل و جامعی را برای راهنمایی شما عزیزان تهیه کرده است که می توانید از آن استفاده کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و همچنین اگر هرگونه سوالی در این زمینه دارید ، همکاران ما در گروه کمپرس آماده کمک رسانی به شما عزیزان هستند پس با ما در ارتباط باشید.

چرا نمی توانید از Adobe Photoshop برای ایجاد خطوط تیغ استفاده کنید؟

دلیل اینکه نمی توانید از سایر نرم افزارهای طراحی گرافیک مانند Adobe Photoshop استفاده کنید این است که طراحی بسته بندی محصول باید به صورت بُرداری باشد. خروجی بُرداری در واقع از محاسبات و اعداد مختلف ریاضی تشکیل شده است که رایانه ها و چاپگرها به راحتی می توانند آن ها را درک کنند. علاوه بر این، اندازه تصاویر بُرداری را می توان بدون افت کیفیت تغییر داد و این بدان معناست که شما می‌توانید الگوی جعبه‌ای به اندازه یک ساختمان را چاپ کنید و به همان اندازه واضح را روی کاغذ چاپ کنید.مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید اگر خط‌ های دیلاین یا خط تیغ بسته بندی خود را ایجاد می‌کنید این است که مشخصات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. قبل از ایجاد فایل در Illustrator یا InDesign باید اندازه دقیق آن را بدانید.

Dielines چه چیز دیگری را نشان می دهد؟

علاوه بر نشان دادن علائم مانند جایگاه سوراخ، برش و تا شدن روی بسته بندی مسطح، خطوط دیلاین همچنین ممکن است نشان دهند که لوگو، گرافیک یا متن روی محصول نهایی کجا قرار می گیرد. اگر می خواهید خطوط برش و خطوط تیغ بسته بندی را در محل کار ببینید، یک بسته بندی خالی را بردارید و آن را روی میز باز کنید. در آنجا، نشانه‌هایی را برای نحوه تا شدن جعبه و زبانه‌هایی که باید چسبانده شوند، و نحوه کار زبانه‌های بالایی برای کمک به تازه نگه داشتن محصول با تا کردن در یکدیگر را مشاهده خواهید کرد.

خطوط برش و خطوط تیغ بسته بندی

اگرچه خطوط دیلاین شما در درجه اول به عنوان نوعی “الگو” برای بسته بندی شما استفاده می شود، آنها در واقع دو هدف دارند. آنها به شما این امکان را می دهند تا عناصر مختلف بسته بندی خود را از لحاظ بصری به گونه ای تنظیم کنید که مشخص کنید هر المان در کدام قسمت بسته بندی باید قرار بگیرد و عناصر مختلف چگونه باید با یکدیگر  هماهنگ شوند. برای مثال، می‌توانید ببینید که آیا داشتن آرم در نزدیکی برخی گرافیک‌ها مناسب است یا خیر و یا اینکه نیاز به اضافه کردن متن بیشتر یا کمتر دارید. Dielines یک طرح کلی زیبایی شناختی ارائه می دهد، اما فراتر از آن، با دادن نوعی طرح اولیه به چاپگر برای کار کردن، به جلوگیری از مشکلات تولید نیز کمک می کند.

برخی از اجزای خط تیغ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • Сut line یا trim line خطی است که محل برش را برای محصول به اندازه نهایی مشخص می کند. دفاتر چاپ همچنین از علامت های برش یا علامت های برش در گوشه های فایل استفاده می کنند تا به چاپگر نشان دهند که دقیقاً کجا کاغذ را برش می دهد.
  • bleed به فضای خارج از خط برش اشاره دارد که منطقه امن برای اثر هنری ایجاد می کند و اطمینان می دهد که هیچ لبه چاپ نشده در بسته بندی نهایی شما وجود ندارد.
  • خط چین، خطی است که محل تا شدن بسته‌بندی توسط چین‌های داخلی و خارجی بسته‌بندی مشخص می شود.
  • خطوط سوراخ دار یا خطوط Perf ، خطوطی هستند که نقاط برش کوچک را روی محصول نهایی مشخص می کنند. این خطوط شما را قادر می سازد تا عمداً قطعات بسته بندی را در امتداد خط نقطه چین از یکدیگر جدا کنید.
  • خطوط داخلی ، به علائم داخلی اشاره دارد که نشان می دهد منافذ، دستگیره ها، سوراخ ها یا پنجره ها کجا قرار می گیرند.
  • خطوط چسب ، خطوطی هستند که باید با چسب یا هرماده چسبنده دیگری پوشانده شوند تا شکل یا فرم نهایی ایجاد شود.

طراحی بسته بندی آنلاین:

خب در این قسمت بعد از پرداختن به آموزش طراحی بسته بندی ، حال نوبت معرفی وب سایت هایی می رسد که امکان طراحی بسته بندی به صورت آنلاین را فراهم می کنند. در هر یک از سایت های ذیل شما نه تنها می توانید به صورت آنلاین بسته بندی طراحی کنید ، بلکه می توانید از نمونه بسته بندی های محوصلات موجود ، ایده برداری کنید.

  1. سایت پک دورا
  2. سایت پک هِلپ
  3. سایت پک لی
  4. سایت پک لانه

واژه نامه طراحی بسته بندی:

در اینجا یک راهنمای سریع برای برخی از اصطلاحات رایج طراحی بسته بندی آورده شده است:

  • فایل Adobe Illustrator (AI) : Adobe Illustrator یک برنامه طراحی است که برای ایجاد تصاویر برداری (که برای چاپ به آنها نیاز دارید) استفاده می شود. فایل های ایجاد شده در این برنامه دارای پسوند ai. برای باز کردن این فایل ها به Adobe Illustrator نیاز دارید.
  • بارکدها (UPC و EAN) : بارکدها گروهی از خطوط روی هر بسته هستند. آنها داده های قابل خواندن توسط ماشین روی خود دارند که اطلاعات مربوط به محصول از جمله قیمت را ذخیره می کند. انواع مختلفی از بارکد وجود دارد، از جمله UPC (کد جهانی محصول) – بارکد غالب در آمریکای شمالی – و EAN (شماره مقاله بین‌المللی (در ابتدا “اروپایی” بود، بنابراین E) – یک بارکد جهانی. ممکن است بخواهید قبل از اینکه بسته بندی خود را طراحی کنید برای اینها درخواست دهید.
  • Bleed : در چاپ، زمانی که طرح شما به لبه کاغذ می‌رود، از بیلید استفاده می‌کنید که این امر در شیت بندی چاپ بسیار حائزاهمیت است. در این حالت، طراحان در واقع کمی طرح را به لبه‌ها اضافه می‌کنند ، به طوری که وقتی طرح چاپ می‌شود و به اندازه مناسب برش می‌شود، اگر برش‌ها چند میلی‌متر فاصله دارند، جایی برای خطا وجود داشته باشد.
  • CMYK : مخفف فیروزه ای (آبی)، سرخابی (قرمز)، زرد و رنگ کلیدی (سیاه) است. این چهار رنگ مورد استفاده در چاپ هستند و هر رنگ دارای یک کد CYMK است که چاپگر از آن برای هماهنگی رنگ با طرح شما و بسته بندی نهایی استفاده می کند.
  • Dielines : الگوی پهن بسته بندی محصول شما. طراحان و چاپگرها از آنها برای ایجاد طرح بندی مناسب برای یک بسته استفاده می کنند.
  • چاپ دیجیتال : یک روش چاپ مدرن که در آن اطلاعات مربوط به فایل به صورت دیجیتالی به چاپگر ارسال می شود و هر قطعه بسته بندی به صورت جداگانه از طریق آن چاپگر اجرا می شود. چاپ دیجیتال برای چاپ های کوچک و زمان های کوتاه مدت بسیار مناسب است. اغلب اوقات، چاپ افست برای چاپ های بزرگتر مقرون به صرفه تر است.
  • چاپ افست : یک تکنیک چاپ که در آن صفحات طرح شما در چهار رنگ (CMYK) ایجاد می شوند. این صفحات سپس از طریق یک چاپگر بزرگ صنعتی اجرا می شوند. چاپ افست هزینه بالایی دارد ، اما در حجم های زیاد (معمولاً بیش از 1000 قطعه) مقرون به صرفه تر است.
  • Pantone : Pantone شرکتی است که سیستم تطبیق پنتون (PMS) را ایجاد کرده است. PMS یک کاتالوگ از رنگ های چاپ استاندارد است. هر رنگ دارای یک شماره اختصاص داده شده ای است و می تواند تقریباً به طور یکسان توسط هر چاپگری بازتولید شود.
  • RGB : مخفف قرمز، سبز و آبی، سه رنگ اصلی (که می توانند برای ایجاد تمام رنگ های دیگر ترکیب شوند) در نور، و بنابراین در صفحه نمایش های دیجیتال. کدهای RGB یا hex برای شناسایی رنگ ها در فضاهای دیجیتال استفاده می شود. آنها را می توان به کدهای رنگی CMYK و Pantone برای چاپ تبدیل کرد.
لینک کوتاه این صفحه: https://compressco.net/?p=23744

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام گرافیک
    1402-04-20 08:55

    عالی و کامل بود ممنون از مقاله خوبتون

    پاسخ
  • مهندس علیمردانی
    1401-12-23 12:46

    تو مقاله اشاره کرده بودید که برای طراحی بسته بندی از ایلوستریتور میبایستی استفاده شود؛ برای شخصی که امکان کار کردن با این نرم افزار وجود نداره، آیا امکان طراحی بسته بندی با فتوشاپ وجود دارد یا خیر؟

    پاسخ
    • پیمان صدوق
      1401-12-23 14:07

      بله امکان طراحی با فتوشاپ هم هست. فقط طرح تیغ را در ایلستریتور طراحی کنید باقیشو در فتوشاپ ادامه بدید

      پاسخ
  • آموزش تصویری طراحی بسته بندی ندارید؟؟؟؟

    پاسخ
    • سلام
      تولید آموزش تصویری در برنامه های کاریمون قرار داده شده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آموزش‌های مرتبط

کسب درامد با گوشی از طریق طراحی

کسب درامد با گوشی از طریق طراحی(مخصوص نوجوانان)

تنظیمات بلندینگ آپشن در فتوشاپ

آموزش کامل بلندینگ آپشن (Blending options) در فتوشاپ(2)

معنی و مفهوم اشکال هندسی در طراحی گرافیک

معنی و مفهوم اشکال هندسی در طراحی گرافیک

تنظیمات بلندینگ آپشن در فتوشاپ

آموزش کامل بلندینگ آپشن (Blending option) در فتوشاپ(1)

رفع مشکل فارسی نویسی در فتوشاپ

رفع مشکل فارسی نویسی در فتوشاپ ✅ [آموزش تصویری]